# 31.12.2018, 18:40.Prosím o radu, jak je v zimě průjezdná silnice SS241 z Bolzana. Děkuji. Roman.
Silnice SS241 je v zimním období v úseku Bolzano - Vigo di Fassa běžně průjezdná. V případě sněhové kalamity mohou nastat samozřejmě dočasné uzavírky. To ale všude. Nicméně na této silnici je provozovaná pravidelná místní autobusová doprava, je tedy zahrnuta do pravidelné zimní údržby. Doporučujeme zimní výbavu.
# 06.12.2018, 08:27.Chtěl bych se pozeptat na placené úseky z Prahy do Passo Tonale. Moc děkuji. S pozdravem Michal.
Viz naše odpověď ze dne 04.12.2018, 09:33 - varianta s poplatky.
# 04.12.2018, 09:33.Chystáme se v únoru do Aprica v Itálii. Cesta je z Prahy. Jaké budou prosím na Vámi doporučené trase poplatky? Kde případně výhodně natankovat? Děkuji. Martina.
Doporučit trasu v zimě, navíc s předstihem, je hodně složité. Hodně záleží na aktuální situaci a průjezdnosti průsmyků. Optimální trasa je následující: Praha - Rozvadov - Regensburg - Mnichov - Innsbruck - Brenner - Bolzano - SS42 - SS39 - Aprica. Můžete sjet na Bolzano Sud a pokračovat po SS38 a následně na sjezdu Appiano pokračovat po SS42 do cíle. Je to ale hodně klikaté. My bychom sjeli až na San Michele all' Adige a pokračovali po SS43 k Lago di Santa Giustina a za ním se na SS42 napojili. V Německu se zatím dálnice neplatí, v Rakousku potřebujete desetidenní dálniční známku v ceně € 9,20 (rok 2019), za průjezd Brennerem zaplatíte € 9,50 a na mýtném v Itálii po Bolzano Sud € 6,50 a po San Michele all' Adige € 9,40. To samé při cestě zpět. Cena za průjezd Brennerem a italské mýtné se v příštím roce určitě změní. Hodně cestovatelů jezdí také bez poplatků přes Ga-Pa a Fernpass do Imst a kousek mimo dálnici do Landecku. Je třeba se vyhnout Landecker tunnel, kde je třeba dálniční známka. Následuje trasa přes Pfunds směrem na St. Moritz a následně po silnici č. 29 přes Bernina Pass do Tirano a Aprica. Opět je ale třeba tuto trasu volit podle aktuální situace na silnicích a sledovat průjezdnost průsmyků. Tip na tankování najdete v odpovědi ze dne 18.07.2017, 12:49.
# 30.11.2018, 13:25.Pojedu poprvé do Itálie lyžovat. Jedeme do oblasti Livigno. Přesněji Santa Caterina. Česká i rakouská známka je samozřejmost. Jak je to v Itálii? Budu potřebovat známku? A budu mít po cestě nějaké tunely s poplatkem v Rakousku a itálii? Dočetl jsem se, že před Livignem je jednosměrný tunel Munt la Shera, který mě vyjde na přibližně 900,- Kč. Je možné tunel objet ze Zernezu na Samedan a dále potom směrem na Tirano a nahoru do Bormio? Jak je to prosím se sněhovými řetězi? Je lepší je mít s sebou? A ještě prosím, budu mít po cestě nějaký aquapark nebo termály? V Rakousku a Itálii. Něco jako je na Slovensku Tatralandia, Bešeňová nebo u nás Moravialand.
V Itálii dálniční známky nejsou, platí se tam na dálnicích mýtné. Nicméně do Livigno po dálnici nepojedete. Tunel Munt la Schera není jednosměrný, dostanete se jeho prostřednictvím do Livigno i z Livigno. Funguje ale kyvadlově. Střídavý jednosměrný provoz je do soboty 6:00 a zase začíná v sobotu v 18:00. Mezi tímto obdobím, tedy v sobotu od 6:00 do 18:00 je otevřen v době od 6:00 do 9:00 směrem do Švýcarska a v době od 10:00 do 18:00 směrem do Itálie. V sobotu stojí jednosměrné mýtné € 20,00 (€ 25,00), obousměrné mýtné € 36,00 (€ 45,00). Pro střídavý jednosměrný provoz (So - Pá) stojí jednosměrné mýtné € 17,00 (€ 20,00) a obousměrné mýtné € 30,00 (€ 35,00). Ceny jsou platné od 23.11.2018 do 30.4.2019 a pro automobil do 3,5 tuny a maximálně devítimístný. Ceny jsou uvedeny pro online nákup, v závorce pro nákup na místě. Podrobné informace najdete na ekwstrom.ch. Vámi uváděná trasa přes Bernina Pass je možná, nicméně doporučujeme sledovat aktuální situaci na bormio.eu. Průsmyk může být v závislosti na počasí uzavřený. Sněhové řetězy samozřejmě s sebou mít doporučujeme. Pokud vjedete do úseku vyznačeném odpovídající dopravní značkou bez sněhových řetězů, hrozí Vám vysoká pokuta. Do míst kam jedete, bez sněhových řetězů nejezděte. Pro úplnost informací, ve Švýcarsku se za dálnice platí pouze roční dálniční známkou v ceně CHF 40,00. Nicméně nevíme odkud vyjíždíte a kudy pojedete, s největší pravděpodobností však po švýcarské dálnici ne. Přehled termálních lázní v Rakousku najdete na rentela.cz.
# 27.11.2018, 21:27.Potřeboval bych prosím poradit. Chtěl bych jet od 15.12. do Itálie na lyže do Borno - Monte Altissimo. Vyjížděl bych z Ostravy v sobotu ráno. Jaké mě budou po cestě čekat poplatky? Jaká by byla nejpřijatelnější cesta z Ostravy? Kde levně natankovat? Děkuji za Vaši odpověď. Martin.
V tomto případě doporučujeme nejrychlejší trasu: Ostrava - Olomouc - Brno - Vídeň - Graz - Villach - Tarvisio - Udine - Padova - Verona - Brescia - sjezd Brescia Ovest - SP11 - SP510 - SS42 - sjezd Cividate Camuno - Cividate Camuno - SP5 - Borno - Ski Area Borno Monte Altissimo. V Rakousku potřebujete desetidenní dálniční známku v ceně € 9,00, na mýtném v Itálii zaplatíte € 31,00. To samé při cestě zpět. Přibližně stejně dlouhá, ale pomalejší trasa, je stejná do Rakouska, kde se vydáte po A1 na Salzburg, přes Německou do Innsbrucku a následně přes Brenner a Bolzano k italské A4 směr Milano. Sjedete na sjezdu Brescia Ovest a pokračujete jako v první variantě. Poplatkově to vychází také na rakouskou desetidenní dálniční známku, za průjezd Brennerem € 9,50 a na mýtném v Itálii € 21,20. Je to tedy cenově srovnatelné. Ušetřit můžete € 14,70 v jednom směru ve druhé variantě, když sjedete na Bolzano Sud a budete pokračovat po SS38 a na sjezdu Appiano se připojíte na SS42, která Vás dovede až do Cividate Camuno. Je to ale hodně klikatá varianta, dost pomalá a pro vhodné počasí. Tip na tankování v první variantě najdete v článku A-I hranice nabízí slevu, ve druhé variantě v odpovědi ze dne 18.07.2017, 12:49.
# 09.11.2018, 21:19.Ďakujem za odpoveď. Predsa len uprednostníme cestovať 15.11. Do Verony ide priamo Flixbus z Bratislavy. Ak by ste nám pomohol nájsť najvyhodnejšie spojenie z Verony do Toscolana, bola by som vďačná. A 19.11. odchádzame z Toscolana. Aké by pre nás bolo najvýhodnejšie spojenie do Bratislavy? Ďakujem Vám za odpoveď a prajem všetko dobré. Renata.
Autobus Fixbus jsme Vám neuvedli, protože první jede ve čtvrtek 15.11.2018 až v 15:00 a další spoje včetně tohoto až do 18:45 jsou s přestupem v Ljubljana, Budapešti nebo ve Vídni. První přímý jede až v 19:00 a na místě je ráno v 6:40. Lepší spojení je v tomto případě tím vlakem, který jede i 15.11.2018. Cena je přibližně stejná jako za Flixbus. Už i proto, že z Verona do Toscolano Maderno se stejně dostanete s přestupem v Desenzano. Ať už pojedete vlakem za € 4,45 a následně již zmiňovaným autobusem L027 nebo už z Verony autobusem LN026 stejné společnosti do Desenzano a odtud autobusem LN027. Cesta zpět do Bratislavy je stejnými spoji Vámi preferovanou kombinací dopravních prostředků.
# 09.11.2018, 08:47.Prosím Vás, ako by sme sa najlepšie dostali do mestečka Toscolano Maderno na Lago di Garda z Bratislavy dňa 15.11? Autobusom, vlakom. Ďakujem za odpoveď. Renata.
Musíte jet 14.11. odpoledne vlakem do Vídně. Z Bratislavy odjíždí ve 14:38, 15:38 a 16:38, ve Vídni na Hbf je v 15:43, 16:43 a 17:43. Poslední spoj by měl stačit i s rezervou. Jízdenka stojí € 10,50. Z Vídně Hbf jede potom přímý vlak k Lago di Garda v 19:23, v Desenzano del Garda / Sirmione je následující den 15.11. v 7:30 ráno. Jedná se o vlak Night Jet 233 do Milána. Jízdní řády najdete na ÖBB. Jízdenka stojí € 39,00. Z Desenzano od vlakového nádraží potom musíte jet autobusem Arriva, konkrétně spojem LN027 směr Riva del Garda v 8:25, v Toscolano Maderno je v 9:14. Další spoj jede v 11:00. Jízdenka stojí € 1,40. Pokud byste chtěla cestovat až 15.11., potom je to s několika přestupy. Kromě Vídně např. v Benátkách, Veroně nebo severní trasou v Innsbrucku atd.
# 14.10.2018, 20:28.V lednu jedeme z Ostravy do Folgarie. Cestu přes Salzburg, Innsbruck, Brenner a Trento už máme projetou několikrát. Nyní bych chtěl vyzkoušet tzv. spodní trasu přes Graz, Villach, Udine, Padova. Jaké máte zkušenosti s touto trasou? Na poplatky to vyjde skoro stejně, kilometrově je spodní trasa o přibližně 40 km delší, což je zanedbatelné. Zajímá mě spíše komfortnost, rychlost a plynulost. Nemusím stát při přejezdu hranic z Rakouska do Německa. Je tam omezená rychlost? Např. od Kufsteinu do Innsbrucku je jen 100 km/h nebo Brenner - Bolzano 110 km/h atd. Děkuji za Váš názor. Richard.
Nevíme, odkud čerpáte informace o vzdálenostech a poplatcích, ale podle našich informací je trasa přes Udine a Padova o 190 km delší a na poplatcích o € 16,00 dražší než trasa přes Brenner, což v obou směrech znamená 380 km a € 32,00. Co se omezení rychlosti týče, pomineme-li možné zdržení ve Vídni, jsou i na dálnici A2 různá omezení, mezi Vídní a Grazem jsou často aktivní tzv. IG-L zóny, kde je rychlost omezena na 100 km/h. Pokuty za překročení jsou vyšší než na běžných úsecích. Co se prázdninového vytížení týče, v lednu od 5.1. až do konce měsíce nemají prázdniny v žádné zemi, jen v Polsku začínají postupně od 12.1. Lednové termíny jsou tedy nejvhodnější.
# 14.10.2018, 20:28.V lednu jedeme z Ostravy do Folgarie. Cestu přes Salzburg, Innsbruck, Brenner a Trento už máme projetou několikrát. Nyní bych chtěl vyzkoušet tzv. spodní trasu přes Graz, Villach, Udine, Padova. Jaké máte zkušenosti s touto trasou? Na poplatky to vyjde skoro stejně, kilometrově je spodní trasa o přibližně 40 km delší, což je zanedbatelné. Zajímá mě spíše komfortnost, rychlost a plynulost. Nemusím stát při přejezdu hranic z Rakouska do Německa. Je tam omezená rychlost? Např. od Kufsteinu do Innsbrucku je jen 100 km/h nebo od Brenneru po Bolzano 110 km/h atd. Děkuji za Váš názor. Richard.
Nevíme, odkud čerpáte informace o vzdálenostech a poplatcích, ale podle našich informací je trasa přes Udine a Padova o 190 km delší a na poplatcích o € 16,00 dražší než trasa přes Brenner, což v obou směrech znamená 380 km a € 32,00. Co se omezení rychlosti týče, pomineme-li možné zdržení ve Vídni, jsou i na dálnici A2 různá omezení. Mezi Vídní a Grazem jsou často aktivní tzv. IG-L zóny, kde je rychlost omezena na 100 km/h. Pokuty za překročení jsou vyšší než na běžných úsecích. Co se prázdninového vytížení týče, v lednu od 5.1. až do konce měsíce nemají prázdniny v žádné zemi, jen v Polsku začínají postupně od 12.1. Lednové termíny jsou tedy nejvhodnější.
# 25.08.2018, 18:55.Můžete nám prosím poradit a doporučit cestu autem z Prahy do Corvara v sobotu 26.1.2019? A ještě by nás zajímal prakticky předpokládaný čas cesty - po 2. hodinách jízdy zastavujeme na krátkou 15. až 20. minutovou přestávku. Děkuji. Milan.
Vaše optimální trasa je následující: Praha - Rozvadov - Regensburg - Mnichov - Innsbruck - Brenner - sjezd Bressanone - SS49 - SS244 - Corvara. Čas jízdy je přibližně 8 hodin bez přestávek. Zimní prázdniny u nás, v Německu a v Rakousku začínají až následující týden, probíhající v Polsku by výrazně do dopravní situace neměly zasáhnout.
# 08.08.2018, 12:26.Vážený pane Řehůřku, teď pročítám Vaše rady a porady na internetu. Ve čtvrtek 9.8.2018 bychom chtěli jet do pondělí 13.08.2018 na Gardu u Lago di Garda. Děsí mě Vaše připomínky, že dálnice a vlastně všude budou zácpy. Italové se stěhují k vodě. Vzhledem k tomu, že jedeme takto krátce, tak abychom to neprostáli na dálnicích a silnicích. Děkuji za informace. Dana.
Pravděpodobně jste nepochopila naše odpovědi a souvislosti. Odpovědi týkající se očekávaných dopravních zácp jsou vždy uvedeny s informací, ve kterém období tyto většinou bývají. Jedete sice ve druhém srpnovém týdnu, kdy v Itálii vrcholí nejvyšší sezóna a většina Italů směřuje na dovolenou k moři. Nikoliv však k Baltskému nebo Severnímu, ale k Jaderskému, Jónskému, Tyrhénskému a Ligurskému. Pokud tedy jedete k Lago di Garda, nesetkáte se s nimi ve Vašem směru ani v protisměru. Ze severu Itálie je množství těchto cestovatelů zanedbatelné. Protože jedete ve čtvrtek, nesetkáte se ani s davy turistů směřujících na jih ze západní a střední Evropy. Turnusy se většinou střídají v sobotu, proto tyto dopravní zácpy vznikají v sezóně od pátečního odpoledne do soboty. Množství turistů, kteří pojedou tak jako Vy, je zanedbatelné. Hrozí tedy jen zácpy u velkých měst nebo uzavírek, popř. z důvodu neočekávaných událostí, které časově většinou neovlivníte. Hodně Italů pojede samozřejmě i k Lago di Garda, tak jako u nás cestovatelé jezdí nejen k moři, ale i na hory, tak to funguje i v Itálii. Italský vrchol sezóny však pocítíte až na místě - množství turistů, vysoké ceny atd.
# 23.07.2018, 23:04.Plánujeme koncem srpna dovolenou u jezera Lago Maggiore - ubytování v Bavenu. Máte prosím nějaký tip na turistické trasy? Děkuji. Lenka.
Itineráře najdete na stránkách Lago Maggiore - Itineraries. Jsou rozděleny pro cyklisty i turisty.
# 13.07.2018, 12:39.Chci se zeptat. Kudy jet nejlépe z Vodňan na Lago di Garda? Zda to vzít přes Rakousko rovnou nebo jet kousek přes Německo. Jinak super fórum. Děkuji. Tonda.
Cesta je samozřejmě lepší po dálnici, tedy kousek přes Německo. Jednou jsme v případě kolon jeli přes Lofer a St. Johan in Tirol a bylo to stejně časově náročné, na čerpací stanici jsme potkávali stejná auta, která jela po dálnici.
# 13.07.2018, 07:52.Vážený pane Řehůřku, chystáme se na dovolenou k jezeru Lago di Garda. Jedeme z Trutnova a chceme jet přes Mnichov do Innsbrucku, kde chceme zůstat dva dny. Poté už do Riva del Garda. V Rakousku bych nechtěl platit 2x dálniční poplatky, tzn. že z Německa pojedu přes průsmyk do Innsbrucku. Po dvou dnech v Innsbrucku mi už ta 10. denní dálniční známka vystačí na cestu do Itálie i zpět. Doporučíte mi prosím čerpací stanice v Itálii a ideální trasu do Riva del Garda z Innsbrucku? Děkuji moc. Dušan.
Na brennerskou dálnici od Innsbruck Sud už dálniční známku nepotřebujete. Dálnice je zpoplatněna mýtným ve výši € 9,50. Tankovat doporučujeme ještě v Rakousku a to mimo dálnici. Na dálnici a následně v Itálii jsou už ceny hodně vysoké.
# 10.07.2018, 19:23.Mám v plánu výlet obytným vozem do 3,5 tuny z Ostravy do Itálie, konkrétně k průsmyku Passo Tre Croci a následnou tůru k jezeru Lago di Sorapiss a dále k Lago di Braies. Jaká je podle vás ideální cesta z České republiky i co se poplatků týče? Výlet plánuji od 19. do 22.7, tj. na 4 dny. Děkuji. Marek.
Vaše optimální trasa je následující: Ostrava - Olomouc - Brno - Vídeň - Graz - Villach - Spittal - Lienz - Sillian - SS49 - Dobbiaco - SS51 - SS48bis - SP49 - SR48 - Passo Tre Croci. Poplatkově zaplatíte jen desetidenní dálniční známku v Rakousku v ceně € 9,00. Pokud máte automobil kategorie N, potřebujete ještě v Rakousku ekoplaketu - viz naše odpověď ze dne 01.03.2018, 09:51.
# 06.07.2018, 08:42.Chystáme se na sever Itálie s naším přívěsem a máme strach z průsmyku. Najdu někde informaci, které průsmyky nejsou vhodné pro dodávku s karavanem 4 + 8 metrů délky? Děkuji za odpověď. Simona.
Většina horských průsmyků, i když jsou např. vhodné pro obytný automobil, pro karavan vhodné nejsou. O přehledném seznamu nevíme. Nepíšete odkud vyjíždíte a kam jedete, nejsme Vám tedy schopni konkrétně poradit. Pokud však jedete na sever Itálie k moři, potom se po dálnici ať už od Salzburgu na Villach a Tarvisio, tak i od Vídně přes Graz, Villach a Tarvisio, bát nemusíte.
# 18.06.2018, 10:27.Děkuji za vyčerpávající odpověď a pokud mohu otravovat, tak bych měl ještě následující dotaz. Začátkem srpna budeme v Peschiera del Garda. Lze se nějak MHD dostat do Sirmione? Děkuji. S pozdravem Tomáš.
Spojení zajišťuje Arriva. Na výše uvedených stránkách najdete jízdní řády.
# 14.06.2018, 11:19.Za týden jedeme autem z Brna do městečka Garda na Lago di Garda. Prosím o radu. Je lepší jet přes Salzburg nebo Udine? A kolik by asi byly poplatky? Moc děkuji a přeji pěkný den. Pavel.
Doporučujeme trasu přes Salzburg a Brenner. Je rychlejší, kratší a poplatkově levnější. Zaplatíte € 9,00 za rakouskou desetidenní dálniční známku, € 9,50 za průjezd Brennerem a € 15,60 na mýtném v Itálii po sjezd Affi. Celkem tedy € 59,20. Přes Udine by Vás to vyšlo na € 28,50 za italské mýtné, celkem tedy € 66,00. Z důvodu výstavby obchvatu kolem Drasenhofenu doporučujeme jet po D2 do Břeclavi a odtud přes Poštornou, Reintal a Grosskrut k dálnici A5.
# 14.06.2018, 07:48.Letošní dovolenou strávíme opět v obytném autě s tím, že bychom se několik dní potulovali po Jižním Tyrolsku. Jeden den strávíme na Lago di Braies a potom se pomalu začneme vracet k domovu, směr Salzburg. Dálnici přes Brenner nechci, tu už mám projetou x krát, tak jsem našel SS49 směr Lienz, což by mohla být pěkná cesta. Dále jsem našel a to by se mi líbilo, SP44 směr Anterselva. Proč se nepodívat do tohoto střediska. A dále směr Rakousko. Nicméně jsem se dočetl, že tímto průsmykem mají zákaz autobusy a obytné přívěsy, ale o obytných autech se nic nepíše. Na Google Street View jsem viděl šířku silnice a přišla mi značně úzká na vyhýbání protijedoucích aut. Údajně zde má být místy nějaký semafor, který v časových intervalech pouští auta, ale u jezera Anterselva se osobní auta míjela a bylo to hodně natěsno. Plánuji cestu pro tři obytná auta a byl bych nerad, kdybychom se dostali do míst, kde bychom auta mohli poškodit nebo aby na někom tato cesta zanechala negativní dojem. Jinak mě láká krása onoho údolí a milionů zatáček, dálnic mám za rok docela dost a i při dovolené po nich najedeme stovky kilometrů. A protože máte dost fundované odpovědi, rád bych znal Váš názor ohledně toho, zda je rozumné absolvovat tuto cestu obytnými auty? Děkuji za odpověď. S pozdravem Tomáš.
Od biatlonového stadionu je zákaz jízdy autobusům, nákladním automobilům, obytným vozům a karavanům, stejně tak automobilům s přívěsným vozíkem. Je to tam moc úzké. Průsmyk Passo Stalle je otevřen od poloviny května do konce října v době od 6:00 do 22:15. Pokud tomu povětrnostní podmínky dovolí. I doprava osobních automobilů je regulovaná a to semafory na obou stranách. Z italské strany od jezera Anterselva (semafor je za restaurací Rifugio Genziana / Genzianhutte), z rakouské strany od jezera Obersee. Z Rakouska se jezdí prvních 15 minut, tzn. např. 10:00 - 10:15, z Itálie se jezdí druhých 15 minut., tzn. např. 10:30 - 10:45. Patnáct minut mezi intervaly je vždy rezerva na průjezd celé kolony. Před semaforem čekáte tedy maximálně 45 minut. Tuto trasu obytnými automobily absolvovat nedoporučujeme.
# 07.05.2018, 16:06.Prosím o radu. Protože se nemohu vyznat ve vlakových jízdních řádech Itálie, prosím o zjištění, zda jede vlak 20.6.2018 i s koly z Udine do Villachu v odpoledních hodinách. Dívala jsem se na Bici Bus, ale bohužel v červnu jezdí jen o víkendu. Existuje nějaká jiná možnost dopravy s koly z Grada do Udine na vlak v ten samý den 20.6.2018? Děkuji. S pozdravem Zuzana.
Viz naše odpověď ze dne 20.01.2018, 13:38 a také stránky Micotra. Vlaková stanice pro Grado je v Cervignano dei Friuli. Budete tedy muset věnovat jeden den cesty, přibližně 20 km, k této vlakové stanici. Odtud jezdí regionální vlaky do Udine za € 3,30. Přepravují i kola v souladu s přepravními podmínkami Trenitalia, konkrétně v části III. Transporto Regionale, odstavci 11. Bici al seguito.
# 03.05.2018, 12:24.Děkujem za odpověď. Máme dodávku boxer do 3500 kg, ale na značkách N1. Radek.
V tomto případě budete zřejmě potřebovat v Rakousku ekologickou známku. Viz naše odpověď ze dne 01.03.2018, 09:51.
# 01.05.2018, 20:42.Prosím o radu k přejezdu Alp v termínu 7.5.2018 - přibližně Salzburg - Innsbruck - Trento - Lago di Garda. Máme dodávku a chceme se pomalu kochat krajinou - ne po dalnicích a bez poplatků, všude totiž píšete nejrychlejší cesty s poplatky, tak mě zajímá, zda se mi to podaří projet ... času máme dost. Nebo si nechám poradit hezčí cestu. Vždy jsme to do Itálie profrčeli po dálnici a měli jsme jen vítr v peněžence. Moc děkuji. Radek.
Pokud máte jen dodávku bez přípojného vozíku apod., můžete jet od Innsbrucku mimo dálnici po silnici B182 a následně v Itálii po silnici SS12, která je souběžná s dálnicí.
# 10.04.2018, 19:21.Děkuji moc za odpověd a chci se ještě zeptat. Jedeme koncem května. Bývá tato silnice již otevřená kvůly sněhu? H.
Malojapass je otevřený celoročně. V zimních měsících je povinná zimní výbava. Na omezenou dobu může být stanovena povinnost sněhových řetězů, stejně tak uzavírka průsmyku (většinou po vydatných sněhových srážkách). Nicméně koncem května je toto hodně nepravděpodobné. V loňském roce se ve druhé polovině května pohybovaly nejvyšší denní teploty mezi 8. a 21. stupni.
# 09.04.2018, 21:25.Děkuji za Vaše neskutečné znalosti dané oblasti a rychlou reakci na odpověď, opravdu smekám klobouk v dnešní uspěchané době, že si najdete čas na tyto báječné tipy pro cestovatele. A ještě takový dotaz. Jel jsem přes Passo de Stelvio. Jsou serpentiny srovnatelné s Malojapass? H.
Technicky je to srovnatelné, ale na Malojapass je to v menším rozsahu a více zasazené do vegetace. Na Passo Stelvio je to více otevřené.
# 01.04.2018, 11:16.Pane Řehůřku, chtěl bych se Vás zeptat, zda silnice z Misuriny na Rifugio Auronzo je zpoplatněna i pro cyklisty nebo jen pro motorová vozidla? Velice děkuji za odpověď a přeji Vám hezké velikonoce. Miroslav.
Cyklisté a pěší neplatí. Krajem mýtnice vede samostatná stezka určená pro pěší a cyklisty. Motorová vozidla platí následující ceny: automobil € 25,00, motocykl € 15,00, obytné auto nebo karavan € 40,00, minibus do 10. sedadel € 40,00, autobus do 30. sedadel € 50,00, autobus nad 30 sedadel € 105,00.
# 22.03.2018, 14:52.Děkuji za odpověď ohledně cesty na Gardu. Ještě mám prosbu. Nemáte tip, kde uzavřít pojištění na spoluúčast při půjčení obytného auta do 3,5 tuny? Auto má uzavřenou havarijní pojistku se spoluúčastí 10%. Pokud by se něco stalo, tak aby se neplatila ta spoluúčast. Děkuji. Hana.
Podívejte se na World Wide Insure.
# 21.03.2018, 21:20.Prosím o radu. Plánujeme cestu z Liberce k Lago di Garda obytným automobilem do 3,5 tuny. Můžete mi prosím poradit optimální trasu? Děkuji. Hana.
Vaše optimální trasa je následující: Liberec - Praha - Rozvadov - Regensburg - Mnichov - Innsbruck - Brenner - Bolzano - Trento - sjezd Rovereto Sud - Lago di Garda. V Německu se dálnice neplatí, v Rakousku potřebujete desetidenní dálniční známku v ceně € 9,00, za průjezd Brennerem zaplatíte € 9,50 a na mýtném v Itálii € 13,10 (pro automobil se dvěma nápravami a výškou nad přední větší než 1,3 metru). To samé při cestě zpět. Můžete se také zcela vyhnout České republice a jet na Zittau - Bautzen a po německé dálnici směr Drážďany - Chemnitz - Regensburg a dále jako v předchozí variantě.
# 13.03.2018, 22:59.Prosím o radu s cestou Česká republika - Teplice - Bodamské jezero - Lago di Como, včetně poplatků za průjezd trasou. Velice děkuji. Jitka.
Vaše optimální trasa je následující: Teplice - Most - Chomutov - Karlovy Vary - Cheb - Marktredwitz - Norimberk - Ulm - Bregenz - Chur - Lugano - Lago di Como. Můžete jet také na Drážďany, Chemnitz a Norimberk. Jedná se o hlavní směry. V Německu se dálnice neplatí, v Rakousku ten kousek dálnice objeďte přes Bregenz - sjet musíte už v Německu, ve Švýcarsku potřebujete roční dálniční známku v ceně CHF 40,00 (€ 34,22).
# 10.03.2018, 10:19.Velmi Vám děkuji za rychlou reakci, promiňte ještě doplňující dotaz k cestě přes Alpy. Komusi jste odpovídal, že i v květnu může nastat v Alpách problém, byť to není pravděpodobné. Počátkem dubna jsem chtěl přezout auto na letní pneu. Co vyžaduje rakouská policie na této trase a co, když by se ochladilo a napadl sníh? Mohu přezouvat, nebo bychom museli jet jedině na zimních? Poradil byste mi web, kde se najdou aktuální omezení pro danou trasu? Děkuji. Petr.
V těchto nadmořských výškách je to skutečně málo pravděpodobné. Každopádně informaci o zimních pneumatikách v Rakousku a Itálii najdete v odpovědi ze dne 05.09.2016, 09:37.
# 05.03.2018, 17:17.Praha - Madesimmo. Prosím o informaci o tom, do kdy bude letos uzavřený průsmyk Passo della Spluga / Splügen. Jedeme 10.3. Děkuji. Petr.
Aktuální stav můžete sledovat na mapě, kde je i čas poslední aktualizace informací. Passo della Spluga má být uzavřen do jara, tzn. 10.3. otevřen určitě nebude. Běžně se tento průsmyk otevírá až koncem dubna. V roce 2018 by to mělo být 27. dubna.
# 28.02.2018, 11:20.Mám jen malý dotaz. Nevíte prosím, od kolika hodin je otevřený v sobotu Despar v Bolzano? Děkuji. Jana.
V Bolzano má v současné době Despar celkem 14 poboček. Všechny mají otevřeno i v sobotu. Otevírací doba je ale různá. Některé mají otevřeno bez přestávky, některé s přestávkou. Každopádně nejdříve otevírají v 7:30 a nejpozději otevírají v 8:30, pokud mají přestávku tak nejdříve od 12:30, nejpozději od 13:00 a opět otevírají v 15:00. Všechny zavírají nejdříve v 19:00, nejpozději v 19:30. Pokud tedy Despar v Bolzano navštívíte od 8:30 do 12:30 nebo od 15:00 do 19:00, bude vždy v sobotu otevřeno.
# 05.02.2018, 09:08.V termínu od 10.2. do 16.2. jedeme na lyže do Santa Caterina. Ještě minulý týden jsem měl radost, že otevřeli / zprůjezdnili veškeré trasy. Jelikož má být krásné počasí, chtěl jsem jet přes švýcarské průsmyky i kvůli opěvovaným výhledům. Nyní je jediná možná trasa opět přes Livigno, takže přes tunel. Kde se dá zjistit spolehlivě aktuální stav možností příjezdu do Santa Cateriny? Původní trasa měla být Mnichov - okolo Innsbrucku - Lago di Resia a přes švýcarské kopce do Bormia. Teď se nabízí zajížďka přes Prad am Stilfser Joch. Prosím a předem děkuji za odpověď. Honza. P.S.: celé to je o délce dopravy 8 vs 9,5 hodiny a 700 vs 850 km a o poplatcích nepíši. Jan.
Viz naše odpověď ze dne 02.02.2018, 18:29
# 02.02.2018, 18:29.Našel jsem informace o lavinách a uzavření tunelu, ale ani na oficiálních stránkách Livigna nevidím, zda je již provoz celkově obnoven nebo je příjezd do Livigna stále problematický. Nemáte prosím představu o situaci? Velice děkuji. Michal.
Tunel sám o sobě problém není, problematické jsou příjezdové trasy. Obě příjezdové trasy ze švýcarské strany nejsou aktuálně uzavřeny, ale na obou příjezdových trasách k tunelu je na silnici sníh. Situace se může samozřejmě kdykoliv změnit. Aktuální informace bývají na stránkách EKW. Mapu aktuální situace na silnicích najdete na Strassen. Informace tam bývají hodně aktuální, nicméně jsou to hory, kde se to může změnit každou chvíli.
# 25.01.2018, 22:18.V sobotu 27.1. nastupuji dovolenou v Livignu. Příjezdový tunel ze Švýcarska do Livigna je zavřený kvůli lavinám ve Švýcarsku. Poradíte mi objízdnou trasu? Josef.
Aktuální situace je taková, že tunel Munt La Schera je otevřený od 25.1.2018 12:00 do 26.1.2018 24:00 pouze od Livigno, do 27.1.2018 6:00 je potom uzavřený a následně otevřený 27.1.2018 od 6:00 ve směru do Livigno až do další aktualizace informací. Najdete je na Livigno. Silnice č. 28 od švýcarského Zernez po vjezd do tunelu je uzavřena. Její úsek od italsko - švýcarských hranic je otevřený. Trasa kolem Resijského jezera je tedy možnou objízdnou trasou. Situace se ale může kdykoliv změnit. Další objízdné trasy z Itáliie z východu přes Passo Tonale nebo ze západu přes Aprica jsou zatím otevřené. O víkendu byl ale příjezd z italské strany do Livigno také uzavřený, což se může kdykoliv zopakovat. Otevřený je také Bernina Pass ze švýcarské strany, je však zasněžený. Tuto cestu v současné době nedoporučujeme.
# 23.01.2018, 19:58.3. února jedeme lyžovat na týden na Kronplatz. Bojím se sobotní cesty přes Mnichov. Jak vypadá cesta přes Linec a Salzburg - dálnice, zácpy, hranice? Nebo je lepší jet už v pátek a někde v Rakousku přespat? Přespat v Německu, Innsbucku nebo v Salzburgu? Předem děkuji. Michal.
Na rakousko - německé hranici stále probíhají kontroly. V současné době je zdržení sice do 5. minut, nicméně v dopravní špičce se mohou tvořit kolony. Vzhledem k cílové destinaci může být zajímavá stejně dlouhá alternativa ze Salzburgu na Spittal, Lienz a Sillian. Poplatkově to vychází také přibližně stejně - € 9,00 desetidenní rakouská dálniční známka, € 11,50 za tauernské tunely. Celkem tedy € 32,00. Varianta přes Brenner stojí kromě rakouské dálniční známky € 9,50 za průjezd Brennerm a € 2,90 na mýtném v Itálii. Celkem tedy € 33,80. Přespání v polovině cesty není řešení, pokud nevyjedete hodně brzy ráno.
# 23.01.2018, 12:44.A ještě jeden dotaz. Co trasa přes Leoben a Murau. Ta mi vychází stejně dlouhá jako přes Innsbruck. Martin.
Jedná se o trasu, kterou jsme Vám uvedli jako kompromis mezi trasou přes Innsbruck a trasou přes Tarvisio. S tím, že doporučujeme a i v tomto případě jsme doporučili o 60 km delší trasu po dálnici A2 na Graz, Klagenfurt a Villach. Jedná se o to, že při cestě přes Leoben vede rychlostní čtyřproudovka jen po Judenburg a odtud už pokračujete téměř 100 km mimo dálnici vesničkami a městečky po státní silnici. Když k tomu připočtete více jak 150 km v přibližně stejné kvalitě mezi Spittal a Brixen, je to velké zdržení. Navíc po nájezdu na dálnici u Sankt Michael im Lungau zaplatíte mýtné za průjezd tunelem Katschberg ve výši € 6,00. Dá se to sice objet přes sedlo Katschberg, v zimě to ale není ideální řešení.
# 22.01.2018, 22:39.Ještě jedna otázka. Nevíte prosím, kde získat kartu Altopiano della Paganella? Na webu píší, že je s ní 10% sleva na skipasy. Martin.
Tato akce platí od 27. ledna do 4. února 2018 pro držitele Card Altopiano della Paganella. Sleva 10% se týká skipasů s platností od 4. do 8. dní a všechny věkové kategorie. Podobná akce platí od 3. března do 11. března 2018, kdy je ta sleva 5%. Pod pojmem Card Altopiano della Paganella jsou myšleny karty, které v Altopiano della Paganella platí - Molveno Card, Andalo Card, Happy Card, Cavedago Card. Karty obdrží zdarma klienti ubytovacích zařízení, která jsou partnery odpovídajících konsorcií.
# 21.01.2018, 22:02.Vážený pane, jakou byste nám doporučil trasu do italského Molvena o jarních prázdninách na lyžování od soboty 3.2. do soboty 10.2.? Jedeme z jižní Moravy z Oslavan. Loni jsme jeli přes Salzburg, Innsbruck, Brenner a na německých hranicích to byla hrůza. Po cestě tam jsme stáli 2,5 hodiny a zpět 3 hodiny. Němci prohlíželi každé auto. Je to normální? Není lepší jet jen v Rakousku a rovnou do Itálie? Děkuji za názor. Martin.
Bohužel kontroly na rakousko - německé hranici jsou stále aktuální. Za běžného provozu je to zdržení do 5. minut, ve špičce ale může výrazně narůstat. Někdy jsou kontroly přísnější, někdy ne. Je to podle aktuální situace. Asi nejlepší trasa vede tak, jak jste jeli loni. Ostatní trasy jsou s výrazným navýšením času nebo i ceny. Standardní varianta Vás vyjde na € 9,00 za rakouskou desetidenní dálniční známku a € 9,50 za průjezd Brennerem + € 10,60 mýtné v Itálii, celkem tedy na € 49,20. Jižní varianta přes Villach, Tarvisio, Padova a Verona Vás vyjde kromě desetidenní rakouské dálniční známky na € 33,80 v Itálii, celkem tedy na € 76,60. Tato trasa je ale v jednom směru o 200 km delší a teoreticky bude trvat o 2 hodiny déle. Kompromis mezi těmito trasami je trasa na Graz, Villach, Lienz, Sillian, Bruneck a Brixen. Je delší o 70 km, časově jako jižní varianta (za nepříznivého počasí i delší). Poplatkově vyjde na rakouskou desetidenní dálniční známku a mýtné v Itálii € 7,80. Celkem tedy na € 24,60. Pokud se rozhodnete jet standardní trasou a ze Salzburgu objíždět Německo přes Rakousko, v současné době to není vhodné řešení. Mezi Golling a Werfen je uzavřeno několik úseků silnice z důvodu lavinového nebezpečí. Toto se dá ještě objet po dálnici, zvláště když budete mít dálniční známku. Uzavřeny jsou ale i ze stejného důvodu části silnic mezi Bischofshofen a Saafelden, takže se to musí objíždět spodem přes Taxenbach a Zell am See. V únoru to může být samozřejmě jinak. V zimě bychom ale takové objízdné trasy nepodnikali a raději počítali se zdržením v koloně.
# 20.01.2018, 13:38.Rádi bychom vyrazili na kole po Alpe Adria z Camporossa do Grado. Zpět bychom však chtěli jet vlakem. Můžete nám poradit prosím vlakové spojení a kde kdyžtak hledat jiná vhodná spojení? Termín bude až v září, ale protože nás pojede více, potřebuji znát nějaké informace předem. Děkuji. S pozdravem Zuzana.
Autobusové spojení mezi Grado a Udine provozuje společnost SAF. Od dubna do září provozuje i tzv. Bici Bus. Jízdní řády budou zveřejněny před sezónou. V loňské sezóně od 1.7. do 20.8. jezdil každý den, jinak v určité dny. V září bohužel jen 2.9. a 3.9. Autobusy jezdily dvakrát denně v 11:30 a 16:00. Jinak ve stejné dny jezdil z Udine i cyklovlak v 17:22 až do Villachu. Jízdenky stály na cyklobus Grado - Udine € 6,00 + € 1,25 za kolo, při náklupu přímo v autobuse byla cena vyšší o € 1,50. Jízdenky na cyklovlak Udine - Villach stály € 13,00 + € 3,50 za kolo. Standardní jízdní řády najdete na výše uvedených stránkách, na vlak na Trenitalia. Nejbližší zastávka od Camporosso je Ugoviza Valbruna.
# 19.01.2018, 13:22.Obracím se na vás s dotazy ohledně krátké dovolené v Pieve di Ledro, blízko Riva del Garda. Suprově jste mi poradil před dvěma lety o Římě, tak zkouším i teď. Zajímalo by mě, zda tunel mezi Pieve di Ledro a Riva del Garda je zpoplatněný a v případě že ano, tak kolik stojí. Chtěla bych vyzkoušet ferratu, tak se ptám, zda Cima Capi je vhodná pro člověka, který nic nelezl. Nebudeme mít instruktora, ale výstroj ano. Nebo zda je poblíž nějaká jiná, méně náročná. Dále bych chtěla navštívit Monte Baldo. V kterou hodinu je vhodné jít na lanovku, abychom nebyli jako na Václáváku? Jedeme druhý týden v květnu. Děkuji moc za informaci. S přáním pěkného dne Ivana.
Tunely Agnese (3600 m) a Dom (1120 m) na trase mezi Pieve di Ledro a Riva del Garda nejsou zpoplatněny. Co se Cima Capi týče, zvažujete pravděpodobně absolvovat následující trasu: Biacesa - Via Ferrata F. Susatti - Cima Capi - Via Ferrata Foletti - Bivaco Arcioni - Biacesa. Trasa je dlouhá něco málo přes 8 km a zkušeným lezcům zabere 5 hodin. Podle našeho názoru je to pro začátečníka náročná trasa. Nicméně každý má ty hranice obtížnosti nastavené jinak a začátečník je také různě uchopitelný pojem. Oficiálně je uváděná na pětibodové stupnici technická náročnost jako 2 a náročnost z hlediska fyzické zátěže na stupni 3. CAI (Club Alpino Italiano), Italský alpinistický klub, ji označuje jako EEA, tj. nejvyšší stupeň. Na této škále jsou T (turist), E (hikers), EE (expert hikers), EEA (expert hikers with equipment). Jedná se tedy o srovnání všech tras. Pokud budeme na trasu pohlížet jen z pohledu Via Ferrata, patří výše uvedená k těm lehčím. Ferraty v Itálii najdete např. na Via Ferraty. Druhý týden v květnu je víceméně jedno, kdy na lanovku půjdete. Hlavním kritériem pro volbu času je celkový itinerář návštěvy.
# 13.01.2018, 01:01.Pane Řehůřku, jedeme koncem května k jezeru Lago di Garda a mám pár dotazů ohledně průjezdu Brennerského průsmyku. Pojedeme z jižní Moravy a chceme jet trasu na Salzburg. Má smysl sjíždět u Innsbrucku z dálnice a jet k italským hranicím po silnici č. 182? Nejde mě ani tak o ušetřený poplatek za průjezd Brennerským průsmykem, jak se spíše pokochat rakouskými vesničkami. Jak tahle cesta pokračuje na italské straně? Je pohodlnější se napojit na italskou dálnici nebo pokračovat po okresce? Doporučil byste tuto variantu nebo pokračovat raději po dálnici? Času budeme mít dost. Pokud bychom sjížděli na okresku, který sjezd byste u Innsbucku doporučil? Poslední dotaz. Jaké můžeme očekávat koncem května u jezera počasí? Děkuji za odpověď. Mark.
V květnu nehrozí dopravní zácpy jako v sezóně, je to tedy skutečně o volbě mezi časem, pohodlím, cenou a atraktivitou. Dálnice je pohodlnější, výrazně rychlejší ale na druhé straně dražší. Pokud máte dostatek času, potom může být cesta po B182 a následně SS12 pro Vás vhodným řešením. Určitě je to zážitek i pro řidiče, není to ten dálniční stereotyp. Silnice SS12 v Itálii vede údolím městečky a vesničkami podél řeky přibližně souběžně s dálnicí. Každopádně kdykoliv budete mít možnost najet zpět na dálnici, když už Vás to přestane bavit nebo když budete potřebovat zrychlit cestování. V Innsbrucku sjeďte z dálnice na Innsbruck Sud. Koncem května jsou dlouhodobé průměry u Lago di Garda 22 až 24 stupňů přes den, v noci o 10 stupňů méně.
# 04.01.2018, 21:40.Jak je to s placením poplatku na italské dálnici na severním obchvatu Turína od směru z Milána dál po dálnici na Pinerolo - Sestriere? Předem děkuji za radu. Miroslav z Kyselky.
Poslední mýtná brána je po sjezdu z obchvatu Turína u Beinasco. Mýtné za obchvat je € 1,50.