/ / Reporáže z cest / USA 2014 / Z Brna do Amsterdamu
Středa, 6. srpna 2014, 5:39. Brno - hlavní nádraží. Přesně v tuto chvíli se dala do pohybu souprava rychlíku Johanes Brahms z Brna do německého Hamburku. Ve třech šestimístných kupé seděli hráči a trenéři Jihomoravského výběru Junior League. Týmu, který dokázal zvítězit v české národní kvalifikaci v Brně a v evropské a africké oblastní kvalifikaci v polském Kutně. Zajistil si tak účast na prestižní Světové sérii Junior League v americkém Tayloru kousek od Detroitu, ve státě Michigan. Součástí týmu byl i Lukáš. Veškeré náklady na dopravu, ubytování a stravu hradila organizace Little League, která Světovou sérii Junior League od roku 1981 organizuje. Hráče čekala cesta vlakem na letiště Schiphol v Amsterdamu a z Amsterdamu do Detroitu letadlem na letiště Metropolitan Wayne County.
Lukáš cestoval se dvěma zavazadly. Ve velkém měl basebalové vybavení, v příručním osobní věci. Na cestu měl sjednané cestovní pojištění do USA od Pojišťovny VZP ve verzi Excelent / Elite, s připojištěním sportů / sportovní soutěže, na léto a letadlo. Kromě cestovního pasu a mnoha dokladů nutných pro účast na turnaji, měl podanou a schválenou elektronickou žádost ESTA, předběžné oprávnění ke vstupu na palubu letadla směřujícího do USA. Poplatek činil $ 14,00. Pro cestu a pobyt byl vybavený hned třemi měnami - Americkým dolarem, Eurem a Korunou českou. K tomu měl k dispozici kreditní kartu. S sebou měl předvyplněné Celní prohlášení, které se odevzdávalo během vstupního pohovoru na půdě USA. Tak tedy vzhůru za velkou louži, za splněným snem.
Rychlíkem EC 176 Johannes Brahms absolvovali téměř osmihodinovou cestu. Z Brna jeli severní trasou přes Českou Třebovou, Pardubice a Kolín do Prahy. Tady, na hlavním nádraží, proběhly menší úpravy v řazení vagónů a rychlík pokračoval přes Prahu - Holešovice, Ústí nad Labem a Děčín ke státní hranici s Německem, kterou překročil za Hřenskem v 10:10. Přes Bad Schandau dojel rychlík do Drážďan, kde měl více jak čtvrthodinovou přestávku, kterou využil ke srovnání menšího zpoždění způsobeného výlukami u Kolína. Přes Berlin Südkreuz dojel rychlík Johanes Brahms na Berlin Hauptbahnhof, hlavní nádraží v Berlíně. Vystoupili na nástupišti v hloubce 14 m pod úrovní terénu - tief, určeného pro dálkovou dopravu. Bylo přesně 13 hodin a 15 minut.
Hlavní berlínské vlakové nádraží Berlin Hauptbahnhof bylo otevřeno v květnu 2006, jen několik dní před zahájením Mistrovství světa ve fotbale v Berlíně. Řadí se mezi největší vlaková nádraží v Evropě. Skládá se celkem z pěti pater. Dolní se nachází 14 m pod úrovní terénu a disponuje osmi kolejemi, horní se nachází 10 m nad úrovní terénu a disponuje šesti kolejemi. Ve zbývajících patrech mezi nástupišti jsou obchody, restaurace a kanceláře. Stanice odbaví přibližně 1200 vlaků a 300 tisíc lidí denně. Disponuje 14. výtahy a 54. eskalátory. Náš tým vyjel eskalátory do vyššího patra, kde se občerstvil v Burger King a navštívil toaletu za € 0,50 (lístek). Potom zdolal zbývající patra až na horní nástupiště - hoch, kde z koleje č. 13 měl odjíždět vlak do Amsterdamu.
Vlak IC 142 vyjížděl z nedalekého nádraží Berlin Ostbahnhof a na Berlin Hbf dorazil ve 14:32. Náš tým nastoupil do vlaku, který byl jiný než ten první. Sedadla byla ve většině vagónů řazena podobně jako v autobuse, tj. za sebou ve dvou řadách po dvou. Přesně ve 14:36 vlak vyjel. Přes Spandau a Stendal dojel za 1,5 hodiny do Wolfsburgu, sídla automobilky Volkswagen. Vlak projížděl v její těsné blízkosti. Následoval Hannover, Minden, Bünde, Osnabrück, Rheine a Bad Bentheim. Potom následoval přejezd státní hranice mezi Německem a Nizozemskem v 18:50. Zvláštní bylo, že i když jsou obě země v Evropské unii a součástí Schengenu, proběhla kontrola dokladů. Vlak pokračoval přes Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort a Hilversum na Amsterdam Centraal, kam přijel ve 21:00.
Hlavní amsterdamské vlakové nádraží Amsterdam Centraal se rozprostírá na třech umělých ostrovech a otevřeno bylo už v roce 1889. Jeho goticko - renesanční budova je nejnavštěvovanější národní památkou Nizozemska. Denně jí projde 260 tisíc cestujících. Vzhledem k tomu, že se nachází v centru Amsterdamu, je hlavním výchozím bodem k dalším turistickým cílům města. Po vystoupení z vlaku zakoupili trenéři na pokladně jízdenky za € 5,00 na letiště Schiphol. Celý tým prošel turnikety na nástupiště, kde už stál patrový žlutomodrý vlak. Sedadla byla řazena podobně jako ve vlaku z Berlína. Přes den jezdí na letiště šest spojů do hodiny, v noci jeden. Na letiště přijel vlak přibližně za čtvrt hodiny. Vlakové nádraží se nachází v podzemí pod terminálem.
Fotogalerie: USA 2014