Z BRNA DO AMSTERDAMU

Cesta vlakem na letiště Shipol

 /  / Reporáže z cest / USA 2014 / Z Brna do Amsterdamu

Středa, 6. srpna 2014, 5:39. Brno - hlavní nádraží. Přesně v tuto chvíli se dala do pohybu souprava rychlíku Johanes Brahms z Brna do německého Hamburku. Ve třech šestimístných kupé seděli hráči a trenéři Jihomoravského výběru Junior League. Týmu, který dokázal zvítězit v české národní kvalifikaci v Brně a v evropské a africké oblastní kvalifikaci v polském Kutně. Zajistil si tak účast na prestižní Světové sérii Junior League v americkém Tayloru kousek od Detroitu, ve státě Michigan. Součástí týmu byl i Lukáš. Veškeré náklady na dopravu, ubytování a stravu hradila organizace Little League, která Světovou sérii Junior League od roku 1981 organizuje. Hráče čekala cesta vlakem na letiště Schiphol v Amsterdamu a z Amsterdamu do Detroitu letadlem na letiště Metropolitan Wayne County.

Lukáš cestoval se dvěma zavazadly. Ve velkém měl basebalové vybavení, v příručním osobní věci. Na cestu měl sjednané cestovní pojištění do USA od Pojišťovny VZP ve verzi Excelent / Elite, s připojištěním sportů / sportovní soutěže, na léto a letadlo. Kromě cestovního pasu a mnoha dokladů nutných pro účast na turnaji, měl podanou a schválenou elektronickou žádost ESTA, předběžné oprávnění ke vstupu na palubu letadla směřujícího do USA. Poplatek činil $ 14,00. Pro cestu a pobyt byl vybavený hned třemi měnami - Americkým dolarem, Eurem a Korunou českou. K tomu měl k dispozici kreditní kartu. S sebou měl předvyplněné Celní prohlášení, které se odevzdávalo během vstupního pohovoru na půdě USA. Tak tedy vzhůru za velkou louži, za splněným snem.

ESTA
ESTA
Česká, evropská a americká měna
Česká, evropská a americká měna
EC 176 Johannes Brahms v Brně
EC 176 Johannes Brahms v Brně
Ve vlaku EC 176 Johannes Brahms
Ve vlaku EC 176 Johannes Brahms

Rychlíkem EC 176 Johannes Brahms absolvovali téměř osmihodinovou cestu. Z Brna jeli severní trasou přes Českou Třebovou, Pardubice a Kolín do Prahy. Tady, na hlavním nádraží, proběhly menší úpravy v řazení vagónů a rychlík pokračoval přes Prahu - Holešovice, Ústí nad Labem a Děčín ke státní hranici s Německem, kterou překročil za Hřenskem v 10:10. Přes Bad Schandau dojel rychlík do Drážďan, kde měl více jak čtvrthodinovou přestávku, kterou využil ke srovnání menšího zpoždění způsobeného výlukami u Kolína. Přes Berlin Südkreuz dojel rychlík Johanes Brahms na Berlin Hauptbahnhof, hlavní nádraží v Berlíně. Vystoupili na nástupišti v hloubce 14 m pod úrovní terénu - tief, určeného pro dálkovou dopravu. Bylo přesně 13 hodin a 15 minut.

Hlavní berlínské vlakové nádraží Berlin Hauptbahnhof bylo otevřeno v květnu 2006, jen několik dní před zahájením Mistrovství světa ve fotbale v Berlíně. Řadí se mezi největší vlaková nádraží v Evropě. Skládá se celkem z pěti pater. Dolní se nachází 14 m pod úrovní terénu a disponuje osmi kolejemi, horní se nachází 10 m nad úrovní terénu a disponuje šesti kolejemi. Ve zbývajících patrech mezi nástupišti jsou obchody, restaurace a kanceláře. Stanice odbaví přibližně 1200 vlaků a 300 tisíc lidí denně. Disponuje 14. výtahy a 54. eskalátory. Náš tým vyjel eskalátory do vyššího patra, kde se občerstvil v Burger King a navštívil toaletu za € 0,50 (lístek). Potom zdolal zbývající patra až na horní nástupiště - hoch, kde z koleje č. 13 měl odjíždět vlak do Amsterdamu.

Dresden - Bahnhof
Dresden - Bahnhof
Berlin Hauptbahnhof - tief
Berlin Hauptbahnhof - tief
Továrna Volkswagen ve Wolfsburgu
Továrna Volkswagen ve Wolfsburgu
Nizozemské předměstí
Nizozemské předměstí

Vlak IC 142 vyjížděl z nedalekého nádraží Berlin Ostbahnhof a na Berlin Hbf dorazil ve 14:32. Náš tým nastoupil do vlaku, který byl jiný než ten první. Sedadla byla ve většině vagónů řazena podobně jako v autobuse, tj. za sebou ve dvou řadách po dvou. Přesně ve 14:36 vlak vyjel. Přes Spandau a Stendal dojel za 1,5 hodiny do Wolfsburgu, sídla automobilky Volkswagen. Vlak projížděl v její těsné blízkosti. Následoval Hannover, Minden, Bünde, Osnabrück, Rheine a Bad Bentheim. Potom následoval přejezd státní hranice mezi Německem a Nizozemskem v 18:50. Zvláštní bylo, že i když jsou obě země v Evropské unii a součástí Schengenu, proběhla kontrola dokladů. Vlak pokračoval přes Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort a Hilversum na Amsterdam Centraal, kam přijel ve 21:00.

Hlavní amsterdamské vlakové nádraží Amsterdam Centraal se rozprostírá na třech umělých ostrovech a otevřeno bylo už v roce 1889. Jeho goticko - renesanční budova je nejnavštěvovanější národní památkou Nizozemska. Denně jí projde 260 tisíc cestujících. Vzhledem k tomu, že se nachází v centru Amsterdamu, je hlavním výchozím bodem k dalším turistickým cílům města. Po vystoupení z vlaku zakoupili trenéři na pokladně jízdenky za € 5,00 na letiště Schiphol. Celý tým prošel turnikety na nástupiště, kde už stál patrový žlutomodrý vlak. Sedadla byla řazena podobně jako ve vlaku z Berlína. Přes den jezdí na letiště šest spojů do hodiny, v noci jeden. Na letiště přijel vlak přibližně za čtvrt hodiny. Vlakové nádraží se nachází v podzemí pod terminálem.

Fotogalerie: USA 2014