SMĚR MORAVA

Cesta autem z Istrie

 /  / Reporáže z cest / Chorvatsko 2015 / Směr Morava

Před deseti dny jsme absolvovali cestu Směr Istrie, nyní nás čekala cesta po stejné trase Směr Morava. Z první cesty jsme už měli na čelním skle vylepené dálniční známky. Měsíční slovinskou v ceně € 30,00, desetidenní rakouskou v ceně € 8,70 a roční českou v ceně 1500.- Kč-. Na recepci Sol Polynesia jsme se vydali už brzy ráno v 6:30. Po vyřízení všech formalit jsme vyjeli na téměř 700 km dlouhou cestu z Chorvatska napříč Slovinskem a východním Rakouskem do České republiky. Z Umagu jsme jeli po silnici D75, která nás dovedla k dálnici A9. Na tu hned navázala silnice D510, která nás dovedla k chorvatsko-slovinskému hraničnímu přechodu Kaštel / Dragonja. Hranici jsme pořekročili v 7:00. V této době byl prázdný a projeli jsme bez čekání. Po silnici č. 11 jsme se přenesli přes vysočinu Šavrinsko gričevje do Koperu.

V Koperu bylo třeba si dávat pozor na cyklisty, jejichž cyklostezky často křižovaly silnici a ne vždy to bylo přehledné. Z Koperu nás vyvedla rychlostní silnice H5, kterou jsme velice brzy opustili a najeli na dálnici A1. Poslední pohledy zpět jsme věnovali moři a 580 m dlouhý viadukt Bivje nás už směroval do rozsáhlého území Kras, tvořeného horskými skupinami se stejným geologickým složením. Tunelem Dekani (2190 m) jsme se dostali k Osapské dolině, přes kterou nás přenesl nejdelší slovinský most Črni Kal dlouhý 1065 m. Za ním nás čekal 2240 m dlouhý tunel Kastelec. Kolem měst Kozina a Divača jsme dojeli ke krasové pláni Nanos, jejíž začátek udával vrchol Pleša (1262 m) s vysílačem. Přejeli jsme k dalšímu krasovému masivu Hrušica se známými krasovými jeskyněmi Postojnské a Škocjanské. Po dálnici A1 jsme se blížili k hlavnímu městu Slovinska Ljubljana.

Pleša (1262 m)
Pleša (1262 m)
Kamnicko-Savinjské Alpy
Kamnicko-Savinjské Alpy
Vídeň
Vídeň
Hraniční přechod Poštorná
Hraniční přechod Poštorná

Před námi se rýsovalo panorama Kamnicko-Savinjských Alp. Z mnoha vrcholů se nám představili např. Grintovec (2558 m), Planjava (2392 m) nebo Ojstrica (2350 m). Ljubljanu jsme objeli jihovýchodním obchvatem tvořeným dálnicí A1, překonali jsme řeky Ljubljanica a Sava. Přes Posávskou vrchovinu jsme se dostali tunely Podmilj (613 m), Trojane (2931 m), Jasovnik (1612 m) a Ločica (811 m). Před Celje jsme si odpočinuli a občerstvili se u odpočívadla Lopata. Celje jsme minuli ze severu a tunely Pletovarje (743 m) a Golo Rebro (750 m) jsme se už pomalu posouvali k Mariboru. Maribor jsme objeli z východu a po dálnici A1 jsme pokračovali k slovinsko-rakouskému hraničnímu přechodu Šentilj / Spielfeld. Ten jsme překročili v 9:40. Překonali jsme řeku Mur a na sjezdu Liebnitz jsme si odskočili k čerpací stanici Eni pro plnou nádrž nafty. Stála € 1,151 za litr, o € 0,279 levněji než u dálničního Shellu.

U města Graz, Štýrský Hradec, jsme najeli na dálnici A2, která nás podél Štýrského Předalpí dovedla do Vídně. Ve Vídni jsme využili Südosttangente A23, která nás elegantně přenesla přes Vídeň a Dunaj. Bylo to rychlejší a kratší než obchvat přes Schwechat. Pokračovali jsme po Wiener Nordrand Schellstraße S2 a Wiener Außenring Schellstraße S1, která nás dovedla k dálnici Nord Autobahn A5. Ta nás vedla východní částí vinařské oblasti Weinviertel směrem k České republice. K hraničnímu přechodu Reintal / Poštorná jsme dojeli po silnici B47 přes Großkrut. Česko-rakouskou hranici jsme překročili ve 13:10

Fotogalerie: Cesta na Moravu