/ / Reporáže z cest / Krkonoše 2007 / Železniční muzejní expozice
V cestovní kanceláři Ingtours jsme odevzdali klíčky od apartmánu v IT Centru a vydali jsme se na cestu domů. Po Zámecké, Krkonošské a Slovanské ulici jsme dojeli k silnici č. 14, po které jsme přes Lánov, Rudník a Mladé Buky dojeli do Trutnova. Z Trutnova jsme pokračovali po silnici č. 37 do Jaroměře a odtud po silnici č. 33 a 35 do Hradce Králové. První zastávku jsme udělali v místní části Plácky, kde se v areálu firmy Signal Mont nachází Železniční muzejní expozice sdělovací a zabezpečovací techniky. Tato stálá muzejní expozice nabízí jedinečnou sbírku, ojedinělou i v evropském měřítku, více jak 370. převážně plně funkčních prvků a zařízení ze skutečného provozu od počátků železnic až do konce 20. století. Expozice se neustále dále rozvíjí. Některé exponáty zapůjčilo Národní technické muzeum v Praze.
Železniční sdělovací zařízení je soubor technických prostředků a vazeb mezi nimi, sloužící k předávání informací na dálku. Informace jsou např. zprávy, signály, texty, obrázky, zvuky. Železniční zabezpečovací zařízení je soubor technických prostředků a vazeb mezi nimi přispívající k bezpečnosti železničního provozu. Kontroluje nebo dokonce nahrazuje činnost dopravních zaměstnanců při řízení železniční dopravy. Zabezpečovací zařízení slouží mimo jiné k řízení jízd vlaků. Dovolí jeho jízdu až v případě, že zjistí splnění podmínek pro jeho bezpečnou jízdu. Současně dohlíží na plnění těchto podmínek po celou dobu jízdy vlaku. Každá porucha zabezpečovacího zařízení se musí projevit bezpečnějším stavem. Železniční sdělovací a zabezpečovací zařízení funguje často ve vzájemné vazbě.
Expozice byla založená v roce 1988 ve Vidnavě u česko-polské hranice, necelých 20 km severně od Jeseníku. V polovině roku 2001 byla přestěhovaná do Hradce Králové. Expozicí nás provedl průvodce, člověk z oboru, který o této technice věděl všechno. Prohlídku jsme zahájili ve venkovní expozici. Viděli jsme světelná i mechanická návěstidla, předzvěsti, zvonkovou návěst a přejezdová zabezpečovací zařízení. Ve vnitřní části jsme se nejdříve seznámili s historií expozice ve Vidnavě a s počátky a vývojem sdělovací a zabezpečovací techniky. Nakouknuli jsme do místnosti, která představovala dopravní kancelář z počátku 20. století. V místnosti byl návěstní kozlík, ústřední zámek, telefonní přístroje, telegrafní souprava, kyvadlové hodiny, věšák s uniformou a čepicemi, stůl výpravčího se stojánkem s razítky, kalamářem, návěstní a jiné pomůcky. Na zdi visel obrázek císaře Františka Josefa.
V dalších místnostech jsme viděli akustické a optické prvky - praporce, trubky, zvonce, induktory, zvonkové návěsti, žárovky, čočky, elektronky, kabelové závěry, nadzemní vedení. Ze zabezpečovací techniky jsme si prohlédli výměnové zámky, hradlové závěry, hradlová relé, kolejová relé a elektromagnetická relé. V největší místnosti jsme viděli originály mechanických, elektromechanických a elektrodynamických staničních zabezpečovacích zařízení. Ze sdělovací techniky nás zaujala celá řada telefonních přístrojů, telegrafních přístrojů, dálnopisných strojů, rozhlasových zařízení, hodinových zařízení, informačních zařízení, měřících přístrojů, měřících souprav a drážních telefonních ústředen.
Po prohlídce Železniční muzejní expozice sdělovací a zabezpečovací techniky jsme se vydali ke druhé naší zastávce v Hradci Králové, k Obřímu akváriu. Po Kydlinovské ulici jsme dojeli na světelnou křižovatku na Vančurově náměstí. Odtud jsme přejeli po ulici Antonína Dvořáka a po Průmyslové ulici na městský okruh, po kterém jsme se vydali doprava. Na světelné křižovatce jsme odbočili na ulici V Lipkách a hned na ulici Baarova. Přibližně uprostřed ulice stála po pravé straně budova s Obřím akváriem. Zaparkovali jsme na parkovišti zřízeném přímo na ulici a vešli jsme do zdejšího vodního světa.
Fotogalerie: Železniční muzejní expozice