/ / Reporáže z cest / Chorvatsko 2010 / Cesta domů
Po cestě Do Chorvatska, deseti dnech pobytu a výletů, jsme se dvanáctý den vydali přes Chorvatsko, Slovinsko a Rakousko domů. Předali jsme uklizený apartmán v Haus Marina paní provozovatelce a z Veliko Brdo pod skalní stěnou pohoří Biokovo jsme sjeli do města Makarska. Napojili jsme se na silnici D8 Jadranska magistrala a po pobřeží jsme pokračovali přes Krvavica, Promajna, Baška Voda a Brela nad zátoku Vrulja, odkud jsme serpentinou vystoupali do sedla Dubci. Přes Gornja Brela jsme dojeli do Zadvarje, pod kterým vytváří řeka Cetina vodopády Mala a Velika Gubavica a stáčí se na západ, kde ve městě Omiš předává své vody Jaderskému moři. Ze Zadvarje to už bylo kousek k dálnici A1, kde jsme si na mýtnici Šestanovac vyzvedli lístek a pokračovali jsme severozápdním směrem napříč Chorvatskem.
Po chvíli jsme přejeli řeku Cetinu a pokračovali podél pohoří Mosor a Mali Kozjak k Šibeniku, kde jsme přejeli nad řekou Krka u stejnojmenného Národního parku Krka. Rychle jsme se blížili k Zadaru, k Novigradsko more a k Velebitski kanal. Před námi se zvedla hradba pohoří Velebit s majestátným vrcholem Sveto brdo (1752 m). Přes Novskou úžinu jsme se přenesli po Maslenički most z roku 1977, který byl dlouhý 370 m. Na druhou stranu Velebitu jsme se dostali sérií tunelů: Čelinka (206 m), Bristovac (768 m), Ledenik (752 m), Sveti Rok (5687 m) a Krpani (178 m). Po chvíli naše cesta po dálnici A1 končila. Sjeli jsme na sjezdu Gornja Ploča a na základě lístku jsme na mýtnici zaplatili mýtné ve výši HRK 88,00. Po silnici D522 jsme po chvíli dojeli na silnici D1. Před dokončením dálnice A1 to byla nejvytíženější silnice v Chorvatsku, spojující Split se Záhřebem a Krapinou.
Před námi se zvedalo pohoří Plješevica. Víděli jsme nejvyšší vrchol Ozeblin (1657 m) a na západě dominantní Gola Plješivica (1646 m). Za vesnicí Korenica jsme vjeli do Národního parku Plitvická jezera, kde jsme na centrálním lesním parkovišti zaparkovali. Nádhernou chorvatskou dovolenou jsme tak zakončili seznámením se s touto mimořádnou a nejnavštěvovanější přírodní chorvatskou atrakcí. Po prohlídce jsme pokračovali po silnici D1 do města Slunj. Tady jsme si udělali občerstvovací zastávku přímo nad Slunjskými vodopády, ve vesnici Rastoke. Řeka Slunjčica tady před svým ústím do řeky Korany vytvořila peřeje, jezírka a travertinové bariéry, přes které se valily hučící vodopády. Dějí se tady podobné přírodní jevy jako u Plitvických jezer. Proto se někdy této oblasti říká Malá Plitvická jezera. Rastoke a Plitvická jezera spojuje řeka Korana.
Po silnici D1 jsme pokračovali do Karlovace. Tady jsme se napojili opět na dálnici A1. Při průjezdu mýtnicí jsme si vyzvedli lístek, abychom po necelých čtyřiceti kilometrech na jeho základě zaplatili mýtné ve výši HRK 16,00 v Záhřebu na mýtnici Lučko. Kousek za mýtnicí jsme se napojili na dálnici A3 a po chvíli na dálnici A2. Společně s řekou Sávou jsme opustili Záhřeb. Sáva pokračovala západním směrem, my po dálnici A2 severním směrem. Na mýtnici Zaprešić jsme si vyzvedli lístek, na základě kterého jsme na mýtnici Trakoščan zaplatili mýtné ve výši HRK 42,00 a za Gornji Macelj jsme překročili chorvatsko-slovinskou hranici. Po silnici č. 9 jsme pokračovali k jižní hranici města Ptuj, kde jsme se připojili na dálnici A4, která nás dovedla k Mariboru. Měsíční slovinskou dálniční známku v ceně € 30,00 jsme už měli z cesty tam. Po dálnici A1 jsme pokračovali k Šentilj a slovinsko-rakouské hranici.
To už bylo 18:40 a před námi byly více jak 4 hodiny cesty. Rakouskou dvouměsíční dálniční známku v ceně € 22,90 jsme měli už vylepenou z cesty tam. Za necelou půl hodinu jsme se po dálnici A9 Pyhrn Autobahn přesunuli na jih Štýrského Hradce, kde jsme se napojili na dálnici A2 Süd Autobahn. Po východní části Štýrska jsme se s krátkým přejetím Burgerlandu přesunuli do Dolního Rakouska. Ve Štýrsku nás moc nepotěšilo časté omezení rychlosti na 100 km/h z důvodu ochrany životního prostředí. Smířili jsme se tak s tím, že dříve jak o půlnoci doma nebudeme. Vídeň jsme již tradičně přejeli po A23 Südosttangente, po Praterbrücke jsme se přenesli přes Dunaj a po S2 Wiener Nordrand Schnellstraße a S1 Wiener Außenring Schnellstraße k dálnici A5 Nord Autobahn. Od Schricku jsme pokračovali po silnici č. B7 tentokrát až do Mikulova a odtud přes Brno domů.
Fotogalerie: Cesta domů